Na cały program 100 obwodnic brakuje ok. 8 mld zł
"Nie ma żadnych planów zaprzestania planu budowy 100 obwodnic" - oświadczył Gancarz, odpowiadając na pytania posłów. Jak zaznaczył, do 2030 r. na program zabezpieczono w ramach "instrumentu zaciągania zobowiązań" 28,1 mld. "Nie są to środki stricte zabezpieczone, ale została stworzona w ramach wprowadzonych przepisów taka możliwość" - wyjaśnił.
Podkreślił jednocześnie, że już dziś, po aktualizacji kosztorysów wiadomo, że koszt całego programu wynosi co najmniej 8 mld zł ponad te 28 mld. "Już widać, że środki w elemencie dłużnym, do 2030 r., są niewystarczające. Na pewno program będzie wymagał większych nakładów niż zaplanowano" - powiedział wiceminister.
"Jesteśmy w trakcie audytu.(...) Będziemy szukać optymalizacji, ale nie padło ani jedno słowo o rezygnacji z tego programu" - powiedział Gancarz.
Jak poinformował wiceminister, po czterech lata działania programu wybudowano dwie obwodnice, dla 17 podpisano umowy na realizację, osiem projektów jest w trakcie przetargu, a 73 na etapie "mało zaawansowanych przygotowań".
Rządowy Program Budowy 100 Obwodnic na drogach krajowych został ogłoszony w lutym 2020 r. Źródłem finansowania jest Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Kolejnym źródłem wpływów do KFD są pieniądze unijne. (PAP)
wkr/ pad/